Logo
  • Merja
  • Arvot
  • Kirjoitukset
  • Eduskunnassa 2011-2023
  • Kuvat
  • Saadut tunnustuspalkinnot
  • Yhteystiedot
www.sdp.fi
Copyright, 2014
28.5.2024
Merja Mäkisalo-Ropponen
Kolumnit
0

Puheenvuoroni Punaisen Ristin ja Siun Soten Muutakin kuin ruoka-apua -webinaarissa 28.5.2024

EdellinenSeuraava

Kun puhutaan ruoka-avusta, on puhuttava myös köyhyydestä ja eriarvoisuudesta. Eriarvoisuus liittyy usein köyhyyteen, vaikka se on myös paljon muuta. Köyhyys on yhteiskunnallisesti merkittävä asia, köyhyyttä kokevalle se on todellinen elämän kaventaja. Vaikka köyhyyden mittaamiselle ei ole absoluuttista mittaria, erilaisia mittareita on ja niitä käyttämällä ja niistä saatua tietoa yhdistämällä saadaan kattava kuva suomalaisesta köyhyydestä. Köyhyys- ja syrjäytymisriskissä vuonna 2022 eli yli 870 000 suomalaista, pitkittyneesti pienituloisia oli yli 400 000 ja yli 100 000 ihmistä eli kotitaloudessa, jossa esiintyi vakavaa aineellista ja sosiaalista puutetta.

Huhtikuussa voimaan tulleiden sosiaaliturvan leikkausten ennakoidaan lisäävän köyhyyttä ja samalla avun tarvetta entisestään.

Vastapainona leikkauksille hallitus aikoo panostaa ruoka-apuun. Hallitus on vakinaistanut ruoka-avun rahoituksen. Avustuksiin on varattu tälle vuodelle kolme miljoonaa euroa.

Toisaalta jos tukea vertaa miljardiluokan leikkauksiin, on summa vaatimaton kädenojennus.

Pysyvä rahoitus tuo ruoka-apuun jatkuvuutta, mutta ei ratkaise avun suurimpia ongelmia ja toisaalta se on myös suuri periaatteellinen muutos hyvinvointivaltio -ajattelussa.

Vaikka köyhyyden kokemus on yksilöllinen, köyhyyttä ei tule lähestyä yksilön ominaisuutena vaan yhteiskunnallisena ja rakenteellisena ilmiönä. Toki on myös itse valittua köyhyyttä, esimerkiksi halua vetäytyä kulutusyhteiskunnan toimintatavoista, mutta voittopuolisesti köyhyys on ei-toivottua, hyvin usein myös ei itse-aiheutettua. Köyhyys esimerkiksi periytyy tai on seurausta dramaattisista elämänkohtaloista. Yleisin syy köyhyydelle on pitkittynyt työttömyys mutta myös esimerkiksi pieni eläke, pitkäaikaissairaus tai vamma ja sukupolvelta toiselle periytyvä huono-osaisuus.

Suomalaisten tämänhetkinen taloudellinen eriarvoisuus periytyy merkittävältä osaltaan 1990-luvun lamasta, jonka seuraukset näkyvät edelleen monien perheiden ja sukujen elämässä. Professori Juho Saari puhuu elämän edellytysten myönteisessä kehityksessä tapahtuneesta jaosta: kaikki eivät ole päässeet mukaan laman jälkeisen elintason, elämänlaadun ja elintapojen suotuisaan kehitykseen. Pienistä eroista on ehtinyt kasva suuria eroja, yksilöitä ja ryhmiä koskevia rakenteellisia jakoja ja kulttuurisia eroja.

Myös alueellinen eriarvoisuus näkyy köyhyydessä, palvelujen saatavuudessa ja myös ruoka-avun jakelussa.

Hyvät kuulijat

Ruoka-apuun turvautuminen kertoo yhden näkökulman köyhyyteen: sosiaalituet eivät ole riittävät, raha ei riitä.

Suomessa ruoka-apuun turvautuu hyvin erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä ja myös työssäkäyviä. Työstä saa niin pientä palkkaa, ettei se riitä elämiseen. Samaan aikaan ei kuitenkaan saa sosiaalietuuksia, koska tulot ylittävät sallitut rajat. Suomessa on arvioiden mukaan noin 200 000 työssäkäyvää köyhää. Tuoreetkin tutkimukset kertovat saman kuin aiemmatkin: monille ruoka-apuun turvautuminen on välttämätöntä selviytymisen kannalta.

Ruoka-apu ei usein kuitenkaan ole vain ruokaa. Se on ravinnon lisäksi arjen rytmiä, kohtaamisia, sosiaalista kanssakäymistä sekä osallistumisen ja osallisuuden mahdollisuuksia. Ruoka-apu tavoittaa myös heitä, jotka eivät osaa hakea etuuksia eivätkä jaksa taistella palveluiden saamiseksi.

Puhutaan ns. etuuksien alikäyttäjistä. Etuuksien alikäytöllä tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilö ei hae tai saa etuutta, johon hänellä olisi oikeus. Alikäyttö aiheutuu tietämättömyydestä, osaamattomuudesta ja järjestelmän monimutkaisuudesta, osin etuuksia jää hakematta myös leimautumisen pelosta, siis häpeän takia.

Ihmisten auttamisen ja myös eriarvoisuuden purkamisen ytimessä on kohtaaminen. Kohdatuksi tullut ihminen näkee oman arvonsa ja arvonsa tunteva ihminen näkee elämässä mahdollisuuksia. Ihminen ei kohtaa ”yhteiskuntaa” tai ”palvelujärjestelmää” vaan niitä edustavia työntekijöitä. Nämä kohtaamiset vaikuttavat siihen, miten ihminen näkee yhteiskunnan ja palvelujärjestelmän.

Eriarvoisuuden kokemuksen purkaminen ei tapahdu julistuksin – olemalla sitä mieltä, että ihmiset ovat samanarvoisia – vaan ihmisarvoteoin: työotteella, joka hyväksyy ihmisen varauksettomasti ja joka ei jää vain mekaaniseksi työsuoritukseksi vaan jossa hyväksyminen ja välittäminen välittyy paitsi sanoin myös teoin, katsein ja kosketuksin.

Myönteiset kokemukset ruokkivat myönteisyyttä, kielteiset kielteisyyttä. Tällä on vaikutusta siihen, näkeekö ihminen itsensä osaksi yhteiskuntaa vai ulkopuoliseksi. Jostain syystä monet ruoka-avun asiakkaat kokevat myönteisyyttä olevan enemmän järjestöjen ja kirkon toiminnassa kuin virallisessa sosiaali- ja terveystoimessa. Kuitenkin on tärkeä muistaa, etteivät julkiset eikä järjestöjen palvelut ole vain palveluita, ne ovat myös demokratiatyötä ja eriarvoisuuden kaventajia.

Hyvät kuulijat

On syytä myös kysyä, onko yhteiskuntaamme kasvanut empatiakuilu?

Empatiakuilulla tarkoitetaan valta-asemassa olevien haluttomuutta tuntea myötätuntoa heikommassa asemassa olevia ihmisiä kohtaan. Myötätunnottomuuden syitä voi olla monia. Yhtäältä syynä voi olla kyvyttömyys eläytyä toisten tilanteeseen. Toisaalta empatian puutteeseen voi vaikuttaa ajatus siitä, että ihminen on itse aiheuttanut elämäntilanteensa toimimalla vastuuttomasti. Myös ymmärtämättömyys tilanteeseen johtaneista syistä voi aiheuttaa empatiakuilua.

Empatiakuilu kertoo siitä, miten suhtaudutaan toisiin ihmisiin. Toisaalta ei tarvita erityisen paljoa mielikuvitusta – tai empatiaa – arvioimaan, millaisia kokemuksia kuilun toiselle puolelle päätyminen aiheuttaa. Arvottomuuden, epäonnistumisen ja häpeän kokemukset liittyvät johdonmukaisesti empatiakuilun yli osoitettuun vähättelyyn ja halveksuntaan.

Empatiakuilua osoittavat myös Maria Ohisalon ja Juho Saaren jo vuonna 2014 kuvaamat usein toistuvat urbaanilegendat ruoka-apua hakevista ihmisistä. Näitä samoja legendoja kuulen edelleen. Esimerkiksi:

Ruoka-avussa käyvät ”käyttävät systeemiä hyväkseen”.

  • Ei voida puhua ruoka-avun ”väärinkäyttäjistä” niin kauan kuin ei ole määritelty kriteerejä ruoan hakemiselle.

Ruoka-avussa käyvillä ei ole todellista tarvetta hakemalleen ruoalle.

  • Suurimmalle osalle ruoka-avussa käyvistä ruoka-apu on pärjäämisen kannalta välttämätöntä, vaikka apu täydentäisi perusturvaa.

Hyväosaiset hakevat ruokaa leipäjonosta.

  • Ruokaa jonottavat ovat usein heikossa työmarkkina-asemassa, matalammin koulutettuja ja iäkkäämpiä koko kansaan verrattuna

Ruokaa hakevien rahat menevät viinaan, tupakkaan ja huumeisiin.

  • Missään ruoka-avussa ei liene kriteerinä täyspäihteettömyys (paitsi osassa jakopaikoista ruoanjakohetkellä).
  • Tosin päihdeongelmista ilmoitti eräässä tutkimuksessa viidennes vastaajista.

Jonoissa seisovat nuoret ”hulttiot”.

  • Ruoka-avussa käy pääasiassa keski-ikäisiä ja vanhempia avuntarvitsijoita.

Miten tähän on tultu???

1990-luvulla syvän laman seurauksena katukuvaan ilmestyivät ns. leipäjonot. Yhä useampi joutui turvautumaan hyväntekeväisyysjärjestöjen ja kirkon jakamaan ruoka-apuun, kun yhteiskunnan turvaverkot eivät enää kannatelleetkaan. Kaiken tuon piti olla väliaikaista. Toisin kuitenkin kävi. Leipäjonot ovat 30 vuodessa vain kasvaneet, ja ruoka-avusta on tullut pysyvä osa yhteiskunnan toimintaa.

Suomen perustuslaki turvaa jokaiselle oikeuden perustoimeentulon turvaan, eli Suomessa julkisella vallalla on vastuu myös sellaisten ihmisten hyvinvoinnista, jotka eivät sairauden, riippuvuuden, elämäntilanteen tai jonkun muun syyn vuoksi kykene huolehtimaan itsestään. Ruokajonot muodostivat särön 1990-luvulla suomalaisen hyvinvointivaltion ideaan.

Ruoka-avun ajateltiin silloin olevan tilapäistä apua: kirkko ja kolmannen sektorin järjestöt auttavat niitä, jotka putoavat turvaverkon läpi. Kun talous lähtee kasvu-uralle, niin hyvinvointiyhteiskunta ottaa sitten kopin ihmisistä. Lama nähtiin eräänlaisena taloudellisten markkinoiden häiriönä ja kun tilanne korjaantuu, niin palataan siihen visioon, jossa aiemmin oli oltu. Nyt voimme todeta, etteivät asiat menneet ihan niin kuin kuviteltiin.

Mikä meni pieleen, on tärkeä kysymys, jota muun muassa Anna-Sofia Salonen Itä-Suomen yliopistossa parhaillaan tutkii. Hän kysyy, onko niin, että pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta ei suojaakaan ihmisiä siltä, että tarvitsemme mittavaa ruoka-apujärjestelmää? Vai pitääkö meidän kyseenalaistaa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan hyvinvointijärjestelmä?

Myös keskustelussa ja asenteissa on tapahtunut muutos. 1990-luvulla julkisessa keskustelussa ruoka-apu nähtiin hetkellisenä hätäapuna, mutta viime vuosina ruoka-avun väliaikaisuudesta ei ole enää puhuttu. Vision muuttuminen on tapahtunut ilman varsinaista keskustelua ja ilman virallista päätöstä. Köyhyydestä puhutaan paljon, mutta suhtautuminen ruoka-apuun on melko kritiikitöntä. Onko siis huomaamatta käynyt niin, että ruoka-apua on hiljaisesti hyväksytty osaksi yhteiskuntaamme – vastoin perustuslakiamme…

Olemmeko siis sopeutuneet ajatukseen, että pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa ruoka-aputoiminta perustuu hyväntekeväisyyteen, eikä ruuan hankinnan niin ollen katsota kuuluvan ihmisen perusoikeuksiin. Emme keskustele siis enää siitä, pitäisikö ruoka-apua olla vai ei. Enemmän puhutaan siitä, kuinka ruokaa voi jakaa tehokkaasti ja nyt jopa korostetaan sosiaalisia ja ekologisia näkökulmia. Hävikkiruuan jakelua ruoka apuna pidetään jopa ekologisena innovaationa.

Tutkijoiden (esim. Anna Sofia Salonen) mukaan on kuitenkin arveluttavaa esittää, että kaksi isoa ongelmaa ratkeaisi niputtamalla ne yhteen. Niputuksen taustalla on ajatus, että hävikkiperustainen ruoka-apu muuttaa ruokahävikin köyhien auttamisen resurssiksi ja köyhät ihmiset hävikin vähentämisen välineiksi. Vaarana on myös, että tämä ratkaisu vakiinnuttaa kaksi vakavaa yhteiskunnallista ja ympäristöön liittyvää ongelmaa pysyväksi olotilaksi.

Hävikkiruoka ei myöskään läheskään aina ole ravitsemuksellisesti välttävää. Siinä ei voida ottaa huomioon ruokarajoituksia, eikä sen määrällistä riittävyyttä pystytä takaamaan.

Hyvät ystävät

Ihan tähän loppuun haluankin kysyä, eikö meillä ole ollut ja ole muita vaihtoehtoja? Asia on todella iso, sillä köyhyys ja eriarvoisuus ovat myös demokratiakysymyksiä.

Demokratia on monella tavalla eriarvoisuuden ja sen vähentämisen ytimessä. Eriarvoisuus näkyy vaaleissa: ylemmissä tuloluokissa äänestäminen on säännönmukaisesti pienituloisempia yleisempää. Vuoden 2023 eduskuntavaaleissa ylimpään tuloviidennekseen kuuluneista äänesti 85,1 %, sen sijaan alimmassa viidenneksessä äänestysaktiivisuus oli 58,4 %.

Kokemus mahdollisuudesta vaikuttaa nykyiseen ja tulevaan yhteiskuntaan jakaa ihmisiä. Eriarvoisuus näkyy siinä, että niin monet oppivat jo pienestä pitäen, että heidän näkemyksillään, mielipiteillään tai toiveillaan ei ole merkitystä.

Hyvät ystävät

Olen tässä puheenvuorossani jonkin verran referoinut Anna-Sofia Salosta Itä-Suomen yliopistosta, joka tutkii ruoka-avun menneisyyttä ja tulevaisuutta. Parhaillaan hän johtaa Utopioita ruokajonoista -tutkimushanketta, jossa etsitään ruoka-avun toisenlaisen tulevaisuuden tarinoita. Hankkeen tavoitteena on uudistaa yhteiskunnallista keskustelua tuomalla siihen mukaan moniäänisyyttä.

Salonen kysyy muun muassa, onko meillä kykyä ja halua kuvitella sellaista yhteiskuntaa, jossa ruoka-apua ei tarvita. Mitä kaikkea se vaatisi? Minkä kaiken pitäisi muuttua? Olisimmeko me valmiita niihin muutoksiin? Keiden puolesta ja keiden kanssa muutoksia tehtäisiin?

Aion itse seurata tätä keskustelua tiiviisti ja toivon meidän kaikkien tekevän niin!

Jaa Sosiaalisessa Mediassa
Merja Mäkisalo-Ropponen

Kirjoittaja Merja Mäkisalo-Ropponen

Jätä kommentti Peruuta vastaus

Tervetuloa

Merja Facebookissa    Merja Twitterissä

Tavattavissa

kesäkuu 2025
matiketopelasu
       1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30       
« touko   heinä »
Twiitit @merjamakisalo

Viimeisimmät artikkelit

  • Puheeni hyvinvointialueen valtuustossa 4.5.2025 5.6.2025
  • Kulttuuri, taide ja omannäköinen tekeminen 30.5.2025
  • Hyvää kansainvälistä Sairaanhoitajien päivää 12.5.2025 (lyhennelmä puheenvuorostani ”Tää polku vie sut mihin vaan – Sairaanhoitajan monet mahdollisuudet” – webinaarissa) 13.5.2025
  • Poliittinen tilannekatsaus: Savo-Karjalan Demarinaiset 27.4.2025 29.4.2025
  • Puheeni Mielen hyvinvointia kaikille – kampanjan avajaisissa Joensuun torilla 26.4.2025 27.4.2025

Arkistot

  • kesäkuu 2025 (1)
  • toukokuu 2025 (2)
  • huhtikuu 2025 (2)
  • maaliskuu 2025 (4)
  • helmikuu 2025 (2)
  • tammikuu 2025 (2)
  • joulukuu 2024 (5)
  • marraskuu 2024 (3)
  • lokakuu 2024 (6)
  • syyskuu 2024 (3)
  • elokuu 2024 (3)
  • kesäkuu 2024 (3)
  • toukokuu 2024 (6)
  • huhtikuu 2024 (4)
  • maaliskuu 2024 (4)
  • helmikuu 2024 (2)
  • tammikuu 2024 (1)
  • joulukuu 2023 (3)
  • marraskuu 2023 (6)
  • lokakuu 2023 (6)
  • syyskuu 2023 (5)
  • elokuu 2023 (2)
  • heinäkuu 2023 (2)
  • kesäkuu 2023 (4)
  • toukokuu 2023 (8)
  • maaliskuu 2023 (10)
  • helmikuu 2023 (15)
  • tammikuu 2023 (9)
  • joulukuu 2022 (8)
  • marraskuu 2022 (14)
  • lokakuu 2022 (15)
  • syyskuu 2022 (13)
  • elokuu 2022 (10)
  • heinäkuu 2022 (2)
  • kesäkuu 2022 (18)
  • toukokuu 2022 (13)
  • huhtikuu 2022 (8)
  • maaliskuu 2022 (13)
  • helmikuu 2022 (10)
  • tammikuu 2022 (6)
  • joulukuu 2021 (7)
  • marraskuu 2021 (8)
  • lokakuu 2021 (12)
  • syyskuu 2021 (13)
  • elokuu 2021 (5)
  • heinäkuu 2021 (1)
  • kesäkuu 2021 (13)
  • toukokuu 2021 (10)
  • huhtikuu 2021 (9)
  • maaliskuu 2021 (11)
  • helmikuu 2021 (10)
  • tammikuu 2021 (6)
  • joulukuu 2020 (9)
  • marraskuu 2020 (9)
  • lokakuu 2020 (9)
  • syyskuu 2020 (10)
  • elokuu 2020 (7)
  • kesäkuu 2020 (10)
  • toukokuu 2020 (11)
  • huhtikuu 2020 (14)
  • maaliskuu 2020 (13)
  • helmikuu 2020 (13)
  • tammikuu 2020 (7)
  • joulukuu 2019 (8)
  • marraskuu 2019 (9)
  • lokakuu 2019 (16)
  • syyskuu 2019 (15)
  • elokuu 2019 (11)
  • kesäkuu 2019 (2)
  • toukokuu 2019 (1)
  • huhtikuu 2019 (2)
  • maaliskuu 2019 (14)
  • helmikuu 2019 (10)
  • tammikuu 2019 (13)
  • joulukuu 2018 (2)
  • marraskuu 2018 (3)
  • lokakuu 2018 (6)
  • syyskuu 2018 (7)
  • elokuu 2018 (1)
  • kesäkuu 2018 (4)
  • toukokuu 2018 (3)
  • huhtikuu 2018 (2)
  • maaliskuu 2018 (5)
  • helmikuu 2018 (11)
  • tammikuu 2018 (1)
  • joulukuu 2017 (6)
  • marraskuu 2017 (10)
  • lokakuu 2017 (9)
  • syyskuu 2017 (11)
  • elokuu 2017 (4)
  • heinäkuu 2017 (2)
  • kesäkuu 2017 (7)
  • toukokuu 2017 (6)
  • huhtikuu 2017 (7)
  • maaliskuu 2017 (8)
  • helmikuu 2017 (8)
  • tammikuu 2017 (3)
  • joulukuu 2016 (8)
  • marraskuu 2016 (5)
  • lokakuu 2016 (10)
  • syyskuu 2016 (8)
  • elokuu 2016 (4)
  • kesäkuu 2016 (8)
  • toukokuu 2016 (5)
  • huhtikuu 2016 (9)
  • maaliskuu 2016 (6)
  • helmikuu 2016 (4)
  • tammikuu 2016 (1)
  • joulukuu 2015 (5)
  • marraskuu 2015 (9)
  • lokakuu 2015 (8)
  • syyskuu 2015 (15)
  • elokuu 2015 (8)
  • heinäkuu 2015 (4)
  • kesäkuu 2015 (14)
  • toukokuu 2015 (12)
  • huhtikuu 2015 (11)
  • maaliskuu 2015 (17)
  • helmikuu 2015 (16)
  • tammikuu 2015 (12)
  • joulukuu 2014 (7)
  • marraskuu 2014 (8)
  • lokakuu 2014 (6)
  • syyskuu 2014 (3)
  • elokuu 2014 (4)
  • heinäkuu 2014 (2)
  • kesäkuu 2014 (3)

Kategoriat

  • Blogilta (373)
  • Kolumnit (400)
  • Linkit (7)
  • Merja mediassa (4)
  • Mielipidekirjoitus (1)
  • Puheet (38)
  • Tiedotteet (88)
  • Videot (20)