Logo
  • Merja
  • Arvot
  • Kirjoitukset
  • Eduskunnassa 2011-2023
  • Kuvat
  • Saadut tunnustuspalkinnot
  • Yhteystiedot
www.sdp.fi
Copyright, 2014
23.2.2023
Merja Mäkisalo-Ropponen
Blogilta
0

Inkluusio -mitä se oikeasti tarkoittaa?

EdellinenSeuraava

Viime viikon kyselytunnilla (16.2) kansanedustaja Jukka Mäkynen (ps) käytti seuraavan puheenvuoron:

”Kun inkluusioperiaate runnottiin lakiin, niin siitä lähtien koulujen oppimistulokset ovat laskeneet. En tiedä, mitä tällä pakkotasapäistämisellä yritettiin saavuttaa, kun oppimistuloksen taso määriteltiin alimpaan yhteiseen nimittäjään. Ilmeisesti ideologisesti yritettiin toteuttaa tasa-arvoa siellä, missä juuri on tarkoitus löytää kykyjä, löytää lahjakkaat oppilaat ja kannustaa heitä. Siihenhän stipendijärjestelmäkin perustuu. Nyt kun tasa-arvoideologia otettiin mukaan ja huomattiin, ettei huonoja saada hyviksi, niin estetään sitten niiden hyvien kehittyminen. Uutta Nokiaa ei täällä kannata ilmeisesti enää odottaa. Kysyn opetusministeriltä: voidaanko koulutukseen palauttaa erilaiset tasot hyville ja voitaisiinko ehkä myös lopettaa huonoille oppilaille säälivitosien antaminen?”

En puutu nyt muuten tuohon kysymykseen, enkä ministerin antamaan vastaukseen, mutta havahduin keskustelua kuunnellessani siihen, että inkluusiosta on edustaja Mäkysellä – ja ilmeisesti monella muullakin kovin virheellinen käsitys. Inkluusioita kritisoidaan muun muassa toteamalla:

”Inkluusio romuttaa koulujärjestelmämme perustan. Yhteiskunta menettää huippulahjakkaat ja samalla erityistä tukea vaativat oppilaat eivät saa tarvitsemaansa tukea.”

Tai

”Suomi on siirtänyt erityisoppilaat suuriin luokkiin, eivätkä kaikki opettajat pidä inkluusiota hyvänä ratkaisuna.”

Mitä inkluusio tarkoittaa?

Inkluusio tarkoittaa jokaisen oikeutta opiskella kaikille yhteisessä koulussa, jossa yhdenvertaiset mahdollisuudet ja osallisuus toteutuvat kaikille oppilaille. Sen taustalla on Suomen perustuslain kirjaus: Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eriarvoiseen asemaan sukupuolen, iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansallisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, seksuaalisen suuntautumisen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Myös YK:n lapsen oikeuksien sopimus ja muut ihmisoikeussopimukset velvoittavat meidät inkluusion toteuttamiseen.

Inkluusiossa ei ole kysymys tavoitetason laskemisesta, vaan siitä, että eri oppiaineissa ne oppilaat, jotka tietyissä oppiaineissa tarvitsevat erityistä tukea, voivat olla muiden mukana muissa oppiaineissa. Koko peruskoulujärjestelmä itsessään on inkluusioperiaatteen mukainen. Se tarkoittaa oppilaille yhdenvertaista oikeutta käydä koulua luonnollisessa elinpiirissä ja yhteisössä, johon he kuuluvat. Inkluusion keskeinen ajatus on, että tarvittavat tukitoimet järjestetään oppilaalle sinne oman alueen lähikouluun, joita hän tarvitsee sujuvaan opiskeluun. Tukimuotoja ovat esimerkiksi erilaiset oppimista tukevat apuvälineet, osa-aikainen erityisopetus ja muut vastaavat keinot.

Inkluusiossa on keskeistä sosiaalinen osallisuus, yhteenkuuluvuus sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Se ole mielipidekysymys, se on juridinen vaade ja se sitoo viranhaltijan sekä päättäjän työtä.

Merja Koivisto Oppimis- ja ohjauskeskus Valterista konkretisoi tämän asian hyvin sijoittamalla sosiaalinen osallisuus, yhteenkuuluvuus ja perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen edellä mainittuihin kriittisiin kommentteihin. Lauseet kuuluisivat silloin:

”Sosiaalinen osallisuus, yhteenkuuluvuus, perus- ja ihmisoikeus romuttaa koulujärjestelmämme perustan…. ”

”…kaikki opettajat eivät pidä sosiaalista osallisuutta, yhteenkuuluvuutta sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista hyvänä ratkaisuna.”

Emme varmaankaan yhteiskunnassa ajattele näin? Emmehän?

Inkluusio ei siis ole ongelma, eikä mutta ilman riittävää resurssointia se ei voi onnistua. Resurssien puute on aiheuttaa sen, että oppilaat eivät aina saa tarvitsemaansa erityistukea, koska erityisopettajia, kouluavustajia tai tiloja on liian vähän ja ryhmät ovat liian suuria.

Jos tarvittavat tuen resurssit puuttuvat, inkluusio ei toteudu, jolloin ei myöskään ole perusteltua syyttää ongelmista inkluusiota.

Jaa Sosiaalisessa Mediassa
Merja Mäkisalo-Ropponen

Kirjoittaja Merja Mäkisalo-Ropponen

Jätä kommentti Peruuta vastaus

Tervetuloa

Merja Facebookissa    Merja Twitterissä

Tavattavissa

maaliskuu 2023
matiketopelasu
   1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31   
« helmi   huhti »
Twiitit @merjamakisalo

Viimeisimmät artikkelit

  • Sata naista eduskuntaan! 23.3.2023
  • Viime viikolla vietettiin Ajattele aivojasi – mieti muistiasi – teemaviikkoa. 21.3.2023
  • Sosten vaalitavoitteet vastaavat omia arvojani! 16.3.2023
  • Toteutuuko inhimillinen ja omannäköinen elämä ikääntyneiden hoidossa ja hoivassa? 14.3.2023
  • Onko vammaiselle henkilöllä yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua politiikkaan? 9.3.2023

Arkistot

  • maaliskuu 2023 (8)
  • helmikuu 2023 (15)
  • tammikuu 2023 (9)
  • joulukuu 2022 (8)
  • marraskuu 2022 (14)
  • lokakuu 2022 (15)
  • syyskuu 2022 (13)
  • elokuu 2022 (10)
  • heinäkuu 2022 (2)
  • kesäkuu 2022 (18)
  • toukokuu 2022 (13)
  • huhtikuu 2022 (8)
  • maaliskuu 2022 (13)
  • helmikuu 2022 (10)
  • tammikuu 2022 (6)
  • joulukuu 2021 (7)
  • marraskuu 2021 (8)
  • lokakuu 2021 (12)
  • syyskuu 2021 (13)
  • elokuu 2021 (5)
  • heinäkuu 2021 (1)
  • kesäkuu 2021 (13)
  • toukokuu 2021 (10)
  • huhtikuu 2021 (9)
  • maaliskuu 2021 (11)
  • helmikuu 2021 (10)
  • tammikuu 2021 (6)
  • joulukuu 2020 (9)
  • marraskuu 2020 (9)
  • lokakuu 2020 (9)
  • syyskuu 2020 (10)
  • elokuu 2020 (7)
  • kesäkuu 2020 (10)
  • toukokuu 2020 (11)
  • huhtikuu 2020 (14)
  • maaliskuu 2020 (13)
  • helmikuu 2020 (13)
  • tammikuu 2020 (7)
  • joulukuu 2019 (8)
  • marraskuu 2019 (9)
  • lokakuu 2019 (16)
  • syyskuu 2019 (15)
  • elokuu 2019 (11)
  • kesäkuu 2019 (2)
  • toukokuu 2019 (1)
  • huhtikuu 2019 (2)
  • maaliskuu 2019 (14)
  • helmikuu 2019 (10)
  • tammikuu 2019 (13)
  • joulukuu 2018 (2)
  • marraskuu 2018 (3)
  • lokakuu 2018 (6)
  • syyskuu 2018 (7)
  • elokuu 2018 (1)
  • kesäkuu 2018 (4)
  • toukokuu 2018 (3)
  • huhtikuu 2018 (2)
  • maaliskuu 2018 (5)
  • helmikuu 2018 (11)
  • tammikuu 2018 (1)
  • joulukuu 2017 (6)
  • marraskuu 2017 (10)
  • lokakuu 2017 (9)
  • syyskuu 2017 (11)
  • elokuu 2017 (4)
  • heinäkuu 2017 (2)
  • kesäkuu 2017 (7)
  • toukokuu 2017 (6)
  • huhtikuu 2017 (7)
  • maaliskuu 2017 (8)
  • helmikuu 2017 (8)
  • tammikuu 2017 (3)
  • joulukuu 2016 (8)
  • marraskuu 2016 (5)
  • lokakuu 2016 (10)
  • syyskuu 2016 (8)
  • elokuu 2016 (4)
  • kesäkuu 2016 (8)
  • toukokuu 2016 (5)
  • huhtikuu 2016 (9)
  • maaliskuu 2016 (6)
  • helmikuu 2016 (4)
  • tammikuu 2016 (1)
  • joulukuu 2015 (5)
  • marraskuu 2015 (9)
  • lokakuu 2015 (8)
  • syyskuu 2015 (15)
  • elokuu 2015 (8)
  • heinäkuu 2015 (4)
  • kesäkuu 2015 (14)
  • toukokuu 2015 (12)
  • huhtikuu 2015 (11)
  • maaliskuu 2015 (17)
  • helmikuu 2015 (16)
  • tammikuu 2015 (12)
  • joulukuu 2014 (7)
  • marraskuu 2014 (8)
  • lokakuu 2014 (6)
  • syyskuu 2014 (3)
  • elokuu 2014 (4)
  • heinäkuu 2014 (2)
  • kesäkuu 2014 (3)

Kategoriat

  • Blogilta (372)
  • Kolumnit (311)
  • Linkit (7)
  • Merja mediassa (4)
  • Mielipidekirjoitus (1)
  • Puheet (37)
  • Tiedotteet (88)
  • Videot (20)