Logo
  • Merja
  • Arvot
  • Kirjoitukset
  • Eduskunnassa 2011-2023
  • Kuvat
  • Saadut tunnustuspalkinnot
  • Yhteystiedot
www.sdp.fi
Copyright, 2014
28.10.2021
Merja Mäkisalo-Ropponen
Blogilta
0

Koulujen toimintakulttuuriin tarvitaan muutoksia

EdellinenSeuraava

Viime viikolla eduskunnassa keskusteltiin kansalaisaloitteesta, jossa ehdotettiin kouluväkivallan sisällyttämistä omaksi rikosnimikkeeksi rikoslaissa, niin henkisen kuin fyysisen väkivallan osalta. Aloite puuttuu tärkeään asiaan, mutta johtaisi päällekkäisen lainsäädäntöön, sillä väkivalta on jo määritelty Suomessa rikokseksi ja rikoslaki tunnistaa sekä henkisen että fyysisen väkivallan.

Rikoslakiin on selkeästi kirjattu väkivalta, tapahtuipa se koulussa tai missä tahansa. Tulisikin olla itsestään selvää, ettei kiusaamista ja väkivaltaa tule sallia, eikä sitä saa missään tilanteessa tai olosuhteissa katsoa sormien läpi. Toisaalta on muistettava, että kiusaajakin tarvitsee apua.

Samaan aikaan kansalaisaloitteen käsittelyn kanssa eduskunnassa on myös kansanedustaja Ruut Sjöblomin lakialoite ”Tunne- ja vuorovaikutustaidot -oppiaineen kirjaaminen perusopetuslakiin”. Lakialoitteen taustalla on tutkimustieto siitä, että noin joka viides suomalainen lapsi kokee yksinäisyyttä koulun alaluokilla. Lapsena koettu yksinäisyys saa aikuisiällä aikaan mm. eristäytymistä ja itsesyytöksiä, jotka voivat johtaa masennukseen, ahdistus- ja paniikkihäiriöön sekä jatkuvaan itsetuhoisuuteen.

Pitkittäistutkimuksessa tutkittiin 8-vuotiaana koettua yksinäisyyttä verraten sitä nuoren tunnekokemukseen 18-vuotiaana. Yksinäisyys oli monissa tapauksissa muuttunut itsesyytöksiksi ja psyykkinen oireilu ilmeni mm. ahdistuneisuutena, masentuneisuutena, vetäytyvyytenä, keskittymisvaikeuksina ja aggressiivisena käyttäytymisenä. Lisäksi samoilla henkilöillä oli itsetuhoisuutta.

Jo alakoululaisilla suhteellisen pysyvä yksinäisyys stabiloituu yläkouluvuosina entisestään. Ellei nuori löydä ystäviä ensimmäisen yläkoulun lukukauden aikana, jää hän todennäköisesti yksin koko yläkoulun ajaksi.

Sain koulukiusaamista ja -väkivaltaa käsittelevästä kansalaisaloitteesta käydyn keskustelun jälkeen viestin, jossa yliopistossa työskentelevä lehtori kirjoitti: ”Minä näen joistakin opiskelijoistani mitä seuraa siitä, kun peruskoulussa on rääkätty henkihieveriin. Niin tuskallista katsoa. Aihiot kiusaamiselle ovat kuitenkin väkisinkin koulun kulttuurissa ja rakenteissa, koska ilmiö pysyy, vaikka porukka vaihtuu”.

Olen samaa mieltä viestin lähettäjän kanssa siitä, että nämä asiat liittyvät koulun toimintakulttuuriin ja toki myös koulujen resurssointiin.

 

Miten ongelmiin voidaan puuttua?

Viime talvena julkaistiin monen ministeriön yhteistyönä toimenpideohjelma kiusaamiseen ehkäisemiseksi. Toimenpideohjelma sisältää 14 toimenpiteitä, josta nostan tässä esille ainoastaan muutaman omasta mielestäni tärkeimmän.

Ensinnäkin tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen sekä varhaiskasvatuksessa, että peruskoulussa. Toisen ihmisen kohtaamista, empatiataitoja ja yhdessä tekemistä voidaan oppia monin eritavoin ja esimerkiksi draama- ja muut taiteen menetelmät ovat tässä tehokkaita. Tämän tavoitteen toteutuminen edellyttää myös henkilöstön kouluttamista.

Kaiken kaikkiaan hyvinvoinnin ja työrauhan edistämiseen, yksinäisyyden ja kiusaamisen ehkäisemiseen sekä mielen hyvinvoinnin tukemiseen liittyvä pedagoginen osaamisen lisääminen on tärkeää ja se onkin määritelty varhaiskasvatuksen ja opetustoimen henkilöstön ja johdon täydennyskoulutuksen painopistealueeksi seuraavien kolmen vuoden ajalle. Myös opettajien peruskoulutukseen tulee saada enemmän hyvinvoinnin, turvallisuuden ja työrauhan edistämiseen liittyvien valmiuksien opiskelua.

Koulun henkilöstö tarvitsee myös tietoa jengiytymisestä ja siihen liittyvistä seikoista ja siitä, miten tuetaan ja edistetään myönteistä ryhmäytymistä kouluissa ja puututaan sellaiseen ryhmäytymiseen, joka lisää nuorten häiriökäyttäytymistä ja muuta ei-toivottavaa käyttäytymistä sekä ennaltaehkäisee nuorisojengien syntymistä.

Tärkeä toimenpide on myös sitouttavan kouluyhteisötyön toimintamallin käynnistäminen perusopetuksessa. Tämä malli tukee sekä oppilaita että koulujen henkilökuntaa koulupudokkuuden ehkäisemisessä, koulunkäyntiin sitouttamisessa, poissaolojen vaikutusten korjaamisessa, kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistamisessa sekä osaltaan kiusaamisen vastaisessa työssä.

Myös toisen asteen oppilaitosten yhteisöllistä toimintakulttuuria on kehitettävä. Opiskelijoiden hyvinvointiin, vertaistukeen, yhteisöllisyyteen, oikea-aikaiseen tukeen ja ohjaukseen on panostettava enemmän.

Tähän liittyy oleellisesti myös oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuurin edistäminen ja sen kautta luotu perusta päivittäiselle arkiturvallisuudelle. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi on tarkoitus käynnistää valtakunnallinen kehittämis- ja tutkimushanke vuosille 2021–2023, jossa perusopetukseen koulujen käyttöön luodaan tehokkaita kouluyhteisön turvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria edistäviä toimenpiteitä.

Erittäin tärkeä toimenpide on myös ankkuritoiminnan vahvistaminen osaksi koulujen ja oppilaitosten kiusaamisen vastaista toimintaa. Ankkuritiimissä on mukana poliisi, sosiaalityöntekijä, psykiatrinen sairaanhoitaja ja nuorisotyöntekijä. Tarkoituksena on, että kouluissa ja oppilaitoksissa tapahtuvaan kiusaamiseen ja väkivaltaan puututaan nykyistä varhemmin ja tämä moniammatillinen tiimi on mukana tässä työssä.

Myös nuorisotyön menetelmiä kannattaa tuoda kouluihin ja oppilaitoksiin. Näillä menetelmillä on saatu hyviä tuloksia liittyen ryhmäytymiseen, kiusaamisen vastaiseen työhön sekä syrjinnän ja yksinäisyyden ehkäisyyn.

Lopuksi haluan kehittämisohjelmasta nostaa vielä esille sairaalaopetuksen kehittämisen ja siinä yhteydessä myös sairaalaopetuspaikkojen lisäämisen. Tavoitteena on lisätä muun muassa konsultatiivista sairaalaopetusta. Pitkät etäisyydet eivät saa olla esteenä palvelun saamiselle.

Toiminnan kohteena ovat oppilaat, joiden pulmat kytkeytyvät kiusaamiseen, itsetuhoisuuteen, masentuneisuuteen sekä kouluakäymättömyyteen edellä mainituista syistä. Mallissa on keskeistä yhteistyö lasten- ja nuorisopsykiatrian kanssa sairaalaopetuksen keinoin. Nämä toimenpiteet ovat tärkeitä, sillä kaikkia lapsia ja nuoria on autettava.

Koulujen ja oppilaitosten kulttuuriin tarvitaan muutoksia. Muutosten toteuttaminen edellyttää niin osaamista, hyvää johtamista kuin myös riittäviä resursseja.

 

-Merja Mäkisalo-Ropponen

kansanedustaja (sd)

 

 

Julkaistu Uuden Suomen blogissa 28.10.2021.

Jaa Sosiaalisessa Mediassa
Merja Mäkisalo-Ropponen

Kirjoittaja Merja Mäkisalo-Ropponen

Jätä kommentti Peruuta vastaus

Tervetuloa

Merja Facebookissa    Merja Twitterissä

Tavattavissa

kesäkuu 2025
matiketopelasu
       1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30       
« touko   heinä »
Twiitit @merjamakisalo

Viimeisimmät artikkelit

  • Puheeni hyvinvointialueen valtuustossa 4.5.2025 5.6.2025
  • Kulttuuri, taide ja omannäköinen tekeminen 30.5.2025
  • Hyvää kansainvälistä Sairaanhoitajien päivää 12.5.2025 (lyhennelmä puheenvuorostani ”Tää polku vie sut mihin vaan – Sairaanhoitajan monet mahdollisuudet” – webinaarissa) 13.5.2025
  • Poliittinen tilannekatsaus: Savo-Karjalan Demarinaiset 27.4.2025 29.4.2025
  • Puheeni Mielen hyvinvointia kaikille – kampanjan avajaisissa Joensuun torilla 26.4.2025 27.4.2025

Arkistot

  • kesäkuu 2025 (1)
  • toukokuu 2025 (2)
  • huhtikuu 2025 (2)
  • maaliskuu 2025 (4)
  • helmikuu 2025 (2)
  • tammikuu 2025 (2)
  • joulukuu 2024 (5)
  • marraskuu 2024 (3)
  • lokakuu 2024 (6)
  • syyskuu 2024 (3)
  • elokuu 2024 (3)
  • kesäkuu 2024 (3)
  • toukokuu 2024 (6)
  • huhtikuu 2024 (4)
  • maaliskuu 2024 (4)
  • helmikuu 2024 (2)
  • tammikuu 2024 (1)
  • joulukuu 2023 (3)
  • marraskuu 2023 (6)
  • lokakuu 2023 (6)
  • syyskuu 2023 (5)
  • elokuu 2023 (2)
  • heinäkuu 2023 (2)
  • kesäkuu 2023 (4)
  • toukokuu 2023 (8)
  • maaliskuu 2023 (10)
  • helmikuu 2023 (15)
  • tammikuu 2023 (9)
  • joulukuu 2022 (8)
  • marraskuu 2022 (14)
  • lokakuu 2022 (15)
  • syyskuu 2022 (13)
  • elokuu 2022 (10)
  • heinäkuu 2022 (2)
  • kesäkuu 2022 (18)
  • toukokuu 2022 (13)
  • huhtikuu 2022 (8)
  • maaliskuu 2022 (13)
  • helmikuu 2022 (10)
  • tammikuu 2022 (6)
  • joulukuu 2021 (7)
  • marraskuu 2021 (8)
  • lokakuu 2021 (12)
  • syyskuu 2021 (13)
  • elokuu 2021 (5)
  • heinäkuu 2021 (1)
  • kesäkuu 2021 (13)
  • toukokuu 2021 (10)
  • huhtikuu 2021 (9)
  • maaliskuu 2021 (11)
  • helmikuu 2021 (10)
  • tammikuu 2021 (6)
  • joulukuu 2020 (9)
  • marraskuu 2020 (9)
  • lokakuu 2020 (9)
  • syyskuu 2020 (10)
  • elokuu 2020 (7)
  • kesäkuu 2020 (10)
  • toukokuu 2020 (11)
  • huhtikuu 2020 (14)
  • maaliskuu 2020 (13)
  • helmikuu 2020 (13)
  • tammikuu 2020 (7)
  • joulukuu 2019 (8)
  • marraskuu 2019 (9)
  • lokakuu 2019 (16)
  • syyskuu 2019 (15)
  • elokuu 2019 (11)
  • kesäkuu 2019 (2)
  • toukokuu 2019 (1)
  • huhtikuu 2019 (2)
  • maaliskuu 2019 (14)
  • helmikuu 2019 (10)
  • tammikuu 2019 (13)
  • joulukuu 2018 (2)
  • marraskuu 2018 (3)
  • lokakuu 2018 (6)
  • syyskuu 2018 (7)
  • elokuu 2018 (1)
  • kesäkuu 2018 (4)
  • toukokuu 2018 (3)
  • huhtikuu 2018 (2)
  • maaliskuu 2018 (5)
  • helmikuu 2018 (11)
  • tammikuu 2018 (1)
  • joulukuu 2017 (6)
  • marraskuu 2017 (10)
  • lokakuu 2017 (9)
  • syyskuu 2017 (11)
  • elokuu 2017 (4)
  • heinäkuu 2017 (2)
  • kesäkuu 2017 (7)
  • toukokuu 2017 (6)
  • huhtikuu 2017 (7)
  • maaliskuu 2017 (8)
  • helmikuu 2017 (8)
  • tammikuu 2017 (3)
  • joulukuu 2016 (8)
  • marraskuu 2016 (5)
  • lokakuu 2016 (10)
  • syyskuu 2016 (8)
  • elokuu 2016 (4)
  • kesäkuu 2016 (8)
  • toukokuu 2016 (5)
  • huhtikuu 2016 (9)
  • maaliskuu 2016 (6)
  • helmikuu 2016 (4)
  • tammikuu 2016 (1)
  • joulukuu 2015 (5)
  • marraskuu 2015 (9)
  • lokakuu 2015 (8)
  • syyskuu 2015 (15)
  • elokuu 2015 (8)
  • heinäkuu 2015 (4)
  • kesäkuu 2015 (14)
  • toukokuu 2015 (12)
  • huhtikuu 2015 (11)
  • maaliskuu 2015 (17)
  • helmikuu 2015 (16)
  • tammikuu 2015 (12)
  • joulukuu 2014 (7)
  • marraskuu 2014 (8)
  • lokakuu 2014 (6)
  • syyskuu 2014 (3)
  • elokuu 2014 (4)
  • heinäkuu 2014 (2)
  • kesäkuu 2014 (3)

Kategoriat

  • Blogilta (373)
  • Kolumnit (400)
  • Linkit (7)
  • Merja mediassa (4)
  • Mielipidekirjoitus (1)
  • Puheet (38)
  • Tiedotteet (88)
  • Videot (20)