Logo
  • Merja
  • Arvot
  • Kirjoitukset
  • Eduskunnassa 2011-2023
  • Kuvat
  • Saadut tunnustuspalkinnot
  • Yhteystiedot
www.sdp.fi
Copyright, 2014
12.5.2021
Merja Mäkisalo-Ropponen
Blogilta
0

Laadukas koulutus on tärkeimpiä kilpailuvalttejamme

EdellinenSeuraava

Viime viikolla keskusteltiin eduskunnassa koulutuspoliittisesta selonteosta. Selonteko on ensimmäinen 15 vuoteen ja se kattaa laajan tilannekuvan ja 2040-luvulle yltävää ennakointia tulevasta.

Tavoitteena on laatia yli hallituskausien kestävä dokumentti, jolla varmistetaan koulutuksen pitkäjänteinen kehittäminen. Selonteossa tavoitteet on asetettu korkealle niin kuin pitääkin, koska koulutus on tärkeimpiä kilpailutekijöitämme.

Tavoitteena on, että;

  • Varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten osuus on korkealla pohjoismaisella tasolla.
  • Perusopetuksen oppilaiden oppimistulokset ovat kansainvälistä huipputasoa.
  • Koko nuorten ikäluokka suorittaa toisen asteen tutkinnon, joka avaa ovet jatko-opintoihin ja työelämään.
  • Vähintään 50 prosenttia nuorista aikuisista suorittaa korkeakoulututkinnon.
  • Kaikilla on mahdollisuus kehittää ja uudistaa osaamistaan työuran eri vaiheissa riippumatta taustasta, työpaikasta tai elämäntilanteesta tai vammaisuudesta.
  • Suomalainen tutkimus on korkealla kansainvälisellä tasolla ja kytkeytyy saumattomasti koulutukseen ja sitä hyödynnetään monipuolisesti.
  • Koulutus- ja tutkimusorganisaatiot luovat uusia toimintatapoja ja uudistavat osaamista ja elinkeinorakennetta valtakunnallisesti ja alueellisesti tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa.
  • Suomalainen koulutusjärjestelmä pohjaa jatkuvan oppimisen periaatteelle, mikä tarkoittaa myös sitä, että kaikille oppijoille tarjotaan saumattomat siirtymät järjestelmän sisällä.
  • Oppimispolulla ei koskaan saa tulla seinä vastaan. Muuttuva työelämä ja arki edellyttävät, että työikäiset ja työiän ylittäneetkin pitävät yllä ja kehittävät osaamistaan.

 

Perusasiat kuntoon

Näiden tavoitteiden toteuttamiseksi on erityisesti kiinnitettävä huomiota kahteen asiaan: perustaitojen osaaminen – etenkin lukutaitoon – ja oppimisen tukeen.

Lukutaito on kaiken oppimisen ja yhteiskunnassa toimimisen perusedellytys. Suomalaislasten lukutaito on Pisa-tutkimuksen mukaan huonontunut merkittävästi 2000-luvun aikana. Peruskoulun päättävistä nuorista 11% eli noin 6000 nuorta ymmärtää ja omaksuu tekstiä niin heikosti, että se vaikeuttaa jokapäiväisessä elämässä selviytymistä ja saattaa olla esteenä jatko-opinnoissa. Samaan aikaan aikuisista suomalaisista 16-65 -vuotiaista lähes 400 000 lukee heikosti. Heistä vain noin puolet on töissä.

Toinen keskeinen asia selonteon onnistumisen kannalta on riittävä oppimisen tuki. Korona-aika kasvattanut lasten ja nuorten ongelmia ja pahoinvointia ja saanut aikaan oppimisvajetta. Erityisesti erityislasten tilanne on heikentynyt entisestään, kun henkilökohtainen tuki, ohjaus ja kuntoutus ovat olleet osittain katkolla.

Nyt tarvitaan voimallisia toimia siihen, että kaikki lapset saatetaan takaisin heidän normaalille oppimispolulleen. Samalla tarve uudistaa oppimisen tukea on tullut voimakkaasti esiin. Oppilaan opintojen etenemistä ja hyvinvointia uhkaaviin tekijöihin tulee löytää tukea ja apua mahdollisimman varhain koko koulutuspolulla varhaiskasvatuksesta toisen asteen opintoihin.

Näitä ovat etenkin mielenterveys- ja neuropsykiatristen ongelmien sekä oppimisvaikeuksien ja oppimisen esteiden varhainen tunnistaminen, pedagoginen tuki, hoito, kuntoutus sekä näihin liittyvä osaaminen ja sen kehittäminen koko koulutuspolulla, oppilashuollossa ja terveydenhuollossa.

Toisen asteen koulutuksessa osalle nuorista opiskelijoista liian voimakkaasti itseohjautuvuutta korostava opiskelu on aiheuttanut ongelmia. Koulutuksen järjestäjät eivät ole pystyneet toteuttamaan riittävästi henkilökohtaistamisia ja riittävää tukea ja siksi ammatillisessa koulutuksessa on otettava käyttöön koulutukseen luonteeseen soveltuva myönteinen erityiskohtelu.

Erityisopetuksen puutteet monissa kunnissa vaativat oikeita toimia. Vuonna 2010 tehty ns. inkluusiouudistus on monissa kunnissa nähty mahdollisuutena säästää ja lasten tarvitsemia pienryhmiä on jopa lakkautettu sekä siirretty nämä kaikista heikoimmassa asemassa olevat oppilaat isoihin yleisopetuksen ryhmiin ilman riittävää tukea.

Tätä virhettä on ryhdytty korjaamaan, mutta on syytä joka käänteessä korostaa sitä, että oppimisen tuki tulee olla jokaisen sen tarvitsevan lapsen saatavilla aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Tuen tarve ei pääty peruskoulun päättymiseen.

 

Osaavat ja ammattitaitoiset opettajat edellytys laadukkaalle koulutukselle

Opettajien osaamisen arvostus on Suomessa korkealla tasolla. Kuitenkin lisää osaamista tarvitaan erilaisten oppijoiden kohtaamiseen, lapsen tuen ja koulunkäynnin sekä opiskelun tuen toteuttamiseen, tasa-arvoon ja ihmisoikeuksiin liittyviin kysymyksiin. Oppijat tarvitsevat entistä enemmän henkilökohtaistettua tukea ja ohjausta.

Myös eri ammattien välistä yhteistyötä on kehitettävä. Oikea-aikaista ja ennakoivaa tukea on vahvistettava riittävillä resursseilla ja riittävällä määrällä erityisopettajia, opinto-ohjaajia, koulukuraattoreita, koulupsykologeja ja muuta opiskeluhuollon henkilöstöä kaikilla kouluasteilla.

Riittävän pienet ryhmät ovat kaikkien lasten, mutta erityisesti erityislasten kannalta, tärkeitä. Selonteossa mainitaan opettajamitoituksen selvittäminen eli mahdolliset säädökset, joilla opetusryhmien kokoa pidettäisi riittävän pieninä. Riittävän pienien ryhmien merkityksestä oppimiselle, kiusaamisen torjunnalle ja tuen tarpeen huomaamiselle on olemassa paljon selvityksiä ja tutkimuksia.

 

Tavoitteena koulutuksen tasa-arvo

Suomi elää osaamisesta. Eduskunnan on sitouduttava koulutus- ja osaamistason nostoon sekä koulutuksellisen tasa-arvon turvaamiseen. Tällä hetkellä opiskelijan sukupuoli, vanhempien koulutustausta, ammatti ja tulotaso vaikuttavat edelleen nuorten koulutuspolkuihin.

Hyvin koulutetuilla, sosiaalista, taloudellista ja kulttuurista pääomaa omaavien perheiden lapsilla ja nuorilla on etulyöntiasema niihin verrattuna, joilla on huonommat lähtökohdat.

Tämän asian korjaamiseksi on kaikilla koulutusasteilla tehtävä asian korjaamiseksi töitä, mutta tutkimuksissa on tullut esille erityisesti varhaiskasvatuksen merkitys erojen tasaamisessa ja siksi panostaminen varhaiskasvatukseen on tärkeä tasa-arvoteko.

 

-Merja Mäkisalo-Ropponen

kansanedustaja (sd)

 

 

Julkaistu Uuden Suomen blogissa 12.5.2021.

Jaa Sosiaalisessa Mediassa
Merja Mäkisalo-Ropponen

Kirjoittaja Merja Mäkisalo-Ropponen

Jätä kommentti Peruuta vastaus

Tervetuloa

Merja Facebookissa    Merja Twitterissä

Tavattavissa

kesäkuu 2025
matiketopelasu
       1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30       
« touko   heinä »
Twiitit @merjamakisalo

Viimeisimmät artikkelit

  • Puheeni hyvinvointialueen valtuustossa 4.5.2025 5.6.2025
  • Kulttuuri, taide ja omannäköinen tekeminen 30.5.2025
  • Hyvää kansainvälistä Sairaanhoitajien päivää 12.5.2025 (lyhennelmä puheenvuorostani ”Tää polku vie sut mihin vaan – Sairaanhoitajan monet mahdollisuudet” – webinaarissa) 13.5.2025
  • Poliittinen tilannekatsaus: Savo-Karjalan Demarinaiset 27.4.2025 29.4.2025
  • Puheeni Mielen hyvinvointia kaikille – kampanjan avajaisissa Joensuun torilla 26.4.2025 27.4.2025

Arkistot

  • kesäkuu 2025 (1)
  • toukokuu 2025 (2)
  • huhtikuu 2025 (2)
  • maaliskuu 2025 (4)
  • helmikuu 2025 (2)
  • tammikuu 2025 (2)
  • joulukuu 2024 (5)
  • marraskuu 2024 (3)
  • lokakuu 2024 (6)
  • syyskuu 2024 (3)
  • elokuu 2024 (3)
  • kesäkuu 2024 (3)
  • toukokuu 2024 (6)
  • huhtikuu 2024 (4)
  • maaliskuu 2024 (4)
  • helmikuu 2024 (2)
  • tammikuu 2024 (1)
  • joulukuu 2023 (3)
  • marraskuu 2023 (6)
  • lokakuu 2023 (6)
  • syyskuu 2023 (5)
  • elokuu 2023 (2)
  • heinäkuu 2023 (2)
  • kesäkuu 2023 (4)
  • toukokuu 2023 (8)
  • maaliskuu 2023 (10)
  • helmikuu 2023 (15)
  • tammikuu 2023 (9)
  • joulukuu 2022 (8)
  • marraskuu 2022 (14)
  • lokakuu 2022 (15)
  • syyskuu 2022 (13)
  • elokuu 2022 (10)
  • heinäkuu 2022 (2)
  • kesäkuu 2022 (18)
  • toukokuu 2022 (13)
  • huhtikuu 2022 (8)
  • maaliskuu 2022 (13)
  • helmikuu 2022 (10)
  • tammikuu 2022 (6)
  • joulukuu 2021 (7)
  • marraskuu 2021 (8)
  • lokakuu 2021 (12)
  • syyskuu 2021 (13)
  • elokuu 2021 (5)
  • heinäkuu 2021 (1)
  • kesäkuu 2021 (13)
  • toukokuu 2021 (10)
  • huhtikuu 2021 (9)
  • maaliskuu 2021 (11)
  • helmikuu 2021 (10)
  • tammikuu 2021 (6)
  • joulukuu 2020 (9)
  • marraskuu 2020 (9)
  • lokakuu 2020 (9)
  • syyskuu 2020 (10)
  • elokuu 2020 (7)
  • kesäkuu 2020 (10)
  • toukokuu 2020 (11)
  • huhtikuu 2020 (14)
  • maaliskuu 2020 (13)
  • helmikuu 2020 (13)
  • tammikuu 2020 (7)
  • joulukuu 2019 (8)
  • marraskuu 2019 (9)
  • lokakuu 2019 (16)
  • syyskuu 2019 (15)
  • elokuu 2019 (11)
  • kesäkuu 2019 (2)
  • toukokuu 2019 (1)
  • huhtikuu 2019 (2)
  • maaliskuu 2019 (14)
  • helmikuu 2019 (10)
  • tammikuu 2019 (13)
  • joulukuu 2018 (2)
  • marraskuu 2018 (3)
  • lokakuu 2018 (6)
  • syyskuu 2018 (7)
  • elokuu 2018 (1)
  • kesäkuu 2018 (4)
  • toukokuu 2018 (3)
  • huhtikuu 2018 (2)
  • maaliskuu 2018 (5)
  • helmikuu 2018 (11)
  • tammikuu 2018 (1)
  • joulukuu 2017 (6)
  • marraskuu 2017 (10)
  • lokakuu 2017 (9)
  • syyskuu 2017 (11)
  • elokuu 2017 (4)
  • heinäkuu 2017 (2)
  • kesäkuu 2017 (7)
  • toukokuu 2017 (6)
  • huhtikuu 2017 (7)
  • maaliskuu 2017 (8)
  • helmikuu 2017 (8)
  • tammikuu 2017 (3)
  • joulukuu 2016 (8)
  • marraskuu 2016 (5)
  • lokakuu 2016 (10)
  • syyskuu 2016 (8)
  • elokuu 2016 (4)
  • kesäkuu 2016 (8)
  • toukokuu 2016 (5)
  • huhtikuu 2016 (9)
  • maaliskuu 2016 (6)
  • helmikuu 2016 (4)
  • tammikuu 2016 (1)
  • joulukuu 2015 (5)
  • marraskuu 2015 (9)
  • lokakuu 2015 (8)
  • syyskuu 2015 (15)
  • elokuu 2015 (8)
  • heinäkuu 2015 (4)
  • kesäkuu 2015 (14)
  • toukokuu 2015 (12)
  • huhtikuu 2015 (11)
  • maaliskuu 2015 (17)
  • helmikuu 2015 (16)
  • tammikuu 2015 (12)
  • joulukuu 2014 (7)
  • marraskuu 2014 (8)
  • lokakuu 2014 (6)
  • syyskuu 2014 (3)
  • elokuu 2014 (4)
  • heinäkuu 2014 (2)
  • kesäkuu 2014 (3)

Kategoriat

  • Blogilta (373)
  • Kolumnit (400)
  • Linkit (7)
  • Merja mediassa (4)
  • Mielipidekirjoitus (1)
  • Puheet (38)
  • Tiedotteet (88)
  • Videot (20)