Logo
  • Merja
  • Arvot
  • Kirjoitukset
  • Eduskunnassa 2011-2023
  • Kuvat
  • Saadut tunnustuspalkinnot
  • Yhteystiedot
www.sdp.fi
Copyright, 2014
18.6.2020
Merja Mäkisalo-Ropponen
Blogilta
0

Laadukas lainsäädäntö vahvistaa kansalaisten oikeusturvaa

EdellinenSeuraava

Jokaiselta vaalikaudella löytyy lakeja, joiden vaikutusten arvioinneissa on ollut suuria puutteita, mutta Sipilän hallituksen aikana lakiesitysten laatuongelmat ja vaikutusten arviointien puutteet saivat erityisen paljon kritiikkiä osakseen. Tämä on siinä mielessä erikoista, että Sipilän hallitus myös perusti Suomeen lainsäädännön arviointineuvoston, jonka tehtävänä on erityisesti lainsäädännön laadun parantaminen.

Eduskunnan Tarkastusvaliokunnalla on lakisääteisten tehtäviensä lisäksi oikeus ottaa omasta aloitteestaan käsiteltäväkseen mikä tahansa toimialaansa kuuluva asia sekä laatia siitä mietintö täysistunnolle. Tyypillisesti valiokunta teettää hallituskauden aikaan kolmesta neljään isompaa omaa tutkimushanketta jostain ajankohtaisista asioista. Tämän kauden ensimmäisenä isompana tutkimus- ja kehittämishankkeena on juuri vaikutusten arvioinnin kehittämistarpeet suomalaisessa lainvalmistelussa.

Esiselvitys, jonka tekivät lainsäädäntötutkimuksen professori Anssi Keinänen ja tutkimusjohtaja, dosentti Jussi Pajuoja Itä-Suomen yliopistosta ilmestyi pari viikkoa sitten (linkki selvitykseen). Selvityksen tulosten ja kehittämisehdotusten perusteella tarkastusvaliokunta jatkaa työskentelyään aiheen ympärillä syksyllä 2020.

 

Mitkä ovat keskeiset ongelmat?

Olen itse puhunut vuosikausia näyttöön perustuvasta tai tietoperusteisesta päätöksenteosta ja mielestäni tämän pitäisi olla tavoitteena lainsäädäntötyössä. Politiikassa on ymmärrettävää, että puolueiden arvot ja hallitusohjelman tavoitteet ohjaavat myös lainsäädäntötyötä, mutta siitä huolimatta lakiesitysten perusta tulisi olla tutkimustiedon hankkimisessa ja hyödyntämisessä. Tällä hetkellä poliittinen ohjaus tulee liian varhain mukaan lakien valmisteluun eli kunnollinen perusta jää tekemättä. Erityisesti suurissa ja merkityksellisistä, hankkeissa huonosti tehty pohjatyö hidastuttaa lakien etenemistä.

Syitä näihin ongelmiin on useita, mutta erityisesti joidenkin ministeriöiden lainvalmistelun jatkuva resurssipula on huolestuttava. Tähän liittyy myös yksin työskentelyn kulttuuri. Lakiesitysten valmistelu saattaa olla yhden henkilön vastuulla. Resurssit ja aikataulut eivät mahdollista myöskään riittävästi tutkijoiden ja tutkimuslaitosten hyödyntämistä prosessin aikana. Myös ministeriöiden välistä yhteistyötä ja yhdessä tekemistä on vähän, vaikka monet lakiesitykset liittyvät monen ministeriön toimialueeseen.

Anssi Keinänen ja Jussi Pajuoja ehdottavat ministeriöihin lainsäädäntötyön johtajaa, sillä kansliapäällikölle ei ole tällä hetkellä mahdollisuuksia johtaa riittävästi lainsäädäntötyötä ja sen laatua. ”Meillä on aina tehty näin”- mallista poisoppiminen edellyttää vahvaa johtajuutta.

Viime kaudella perustettu lainsäädännön arviointineuvosto ei ole vielä löytänyt omaa paikkaansa osana lainsäädäntöprosessia. Arviointineuvostoa ei hyödynnetä riittävästi prosessin aikana ja lakiesitykset tulevat sen arvioitavaksi vasta prosessin loppuvaiheessa, ja silloin muutoksia on jo kovin vaikea saada tehdyksi. Laki liikenteen palveluista tai taksilaki, kuten se paremmin tunnetaan, oli viime kaudelta hyvä esimerkki tästä. Arviointineuvosto toi arvioinnissaan lukuisia epäkohtia esille, mutta niitä ei enää muutettu. Nyt lakia korjaillaan ja paikkaillaan pitkälti niiden ongelmien osalta, joita arviointineuvosto jo viime kaudella esitti.

 

Mitä pitäisi tehdä?

Kansalaisten oikeusturvan kannalta hyvin tehty lainsäädäntötyö ja siihen kuuluva vaikutusten arviointi on välttämätöntä. Siksi ministeriöissä on oltava riittävät resurssit tähän työhön. Myös toimintakulttuuria on muutettava yhdessä tekemisen suuntaan.

Ilmiöpohjaisuuden lisääminen parantaisi ministeriöiden välistä yhteistyötä. Esimerkiksi lasten ja nuorten hyvinvointiin tai syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn liittyvät lakiesitykset valmisteltaisiin kaikkien niiden ministeriöiden yhteistyönä, joita asia koskee.

Onneksi tällä hallituskaudella on käynnistetty jälleen komiteatyöskentely, joka tuo jatkuvuutta lainsäädäntötyöhön. Komiteatyön avulla pyritään vahvistamaan valmistelun avoimuutta, osallisuutta ja tietopohjaa.

Hallitus asetti maaliskuussa viisi parlamentaarista komiteaa: kriisinhallintakomitean, asevelvollisuuskomitean, maakuntaverokomitean, lapsistrategiakomitean ja sosiaaliturvakomitean. Sosiaaliturvakomitean työn ennakoidaan kestävän ensi vaalikauden loppuun – muiden komiteoiden työn odotetaan valmistuvan tällä vaalikaudella. Uskon vakaasti, että jos sote-uudistusta olisi alun alkaen tehty komiteatyönä, uudistus olisi jo voimassa.

Arviointineuvoston roolia on selkeytettävä ja yhteistyötä lisättävä myös lakiesitysten suunnitteluvaiheeseen. On syytä myös pohtia, pitäisikö arviointineuvostolla olla valtaa pysäyttää lakiesitys eduskuntaan.

Lainsäädäntötyössä tulisi nykyistä enemmän hyödyntää myös uudenlaisia työkaluja kuten esimerkiksi kustannus-hyöty- ja kustannus-vaikuttavuusanalyyseja, riskianalyyseja ja vaihtoehtoiskustannusten laskentamalleja. Meillä on myös erittäin hyviä lainsäädäntöhankkeita ja näistä hyvistä käytänteistä olisi syytä oppia. Oppimisen ja myös kansalaisten oikeusturvan kannalta olisi tärkeää saada vaikutusten jälkiseuranta toimimaan nykyistä paremmin. Tällä hetkellä jälkiseurantaa tehdään hyvin vähän.

 

-Merja Mäkisalo-Ropponen

kansanedustaja (sd)

Tarkastusvaliokunnan varapuheenjohtaja

 

Julkaistu Uuden Suomen blogissa 18.6.2020.

Jaa Sosiaalisessa Mediassa
Merja Mäkisalo-Ropponen

Kirjoittaja Merja Mäkisalo-Ropponen

Jätä kommentti Peruuta vastaus

Tervetuloa

Merja Facebookissa    Merja Twitterissä

Tavattavissa

heinäkuu 2025
matiketopelasu
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31    
« kesä   elo »
Twiitit @merjamakisalo

Viimeisimmät artikkelit

  • Puheeni hyvinvointialueen valtuustossa 4.5.2025 5.6.2025
  • Kulttuuri, taide ja omannäköinen tekeminen 30.5.2025
  • Hyvää kansainvälistä Sairaanhoitajien päivää 12.5.2025 (lyhennelmä puheenvuorostani ”Tää polku vie sut mihin vaan – Sairaanhoitajan monet mahdollisuudet” – webinaarissa) 13.5.2025
  • Poliittinen tilannekatsaus: Savo-Karjalan Demarinaiset 27.4.2025 29.4.2025
  • Puheeni Mielen hyvinvointia kaikille – kampanjan avajaisissa Joensuun torilla 26.4.2025 27.4.2025

Arkistot

  • kesäkuu 2025 (1)
  • toukokuu 2025 (2)
  • huhtikuu 2025 (2)
  • maaliskuu 2025 (4)
  • helmikuu 2025 (2)
  • tammikuu 2025 (2)
  • joulukuu 2024 (5)
  • marraskuu 2024 (3)
  • lokakuu 2024 (6)
  • syyskuu 2024 (3)
  • elokuu 2024 (3)
  • kesäkuu 2024 (3)
  • toukokuu 2024 (6)
  • huhtikuu 2024 (4)
  • maaliskuu 2024 (4)
  • helmikuu 2024 (2)
  • tammikuu 2024 (1)
  • joulukuu 2023 (3)
  • marraskuu 2023 (6)
  • lokakuu 2023 (6)
  • syyskuu 2023 (5)
  • elokuu 2023 (2)
  • heinäkuu 2023 (2)
  • kesäkuu 2023 (4)
  • toukokuu 2023 (8)
  • maaliskuu 2023 (10)
  • helmikuu 2023 (15)
  • tammikuu 2023 (9)
  • joulukuu 2022 (8)
  • marraskuu 2022 (14)
  • lokakuu 2022 (15)
  • syyskuu 2022 (13)
  • elokuu 2022 (10)
  • heinäkuu 2022 (2)
  • kesäkuu 2022 (18)
  • toukokuu 2022 (13)
  • huhtikuu 2022 (8)
  • maaliskuu 2022 (13)
  • helmikuu 2022 (10)
  • tammikuu 2022 (6)
  • joulukuu 2021 (7)
  • marraskuu 2021 (8)
  • lokakuu 2021 (12)
  • syyskuu 2021 (13)
  • elokuu 2021 (5)
  • heinäkuu 2021 (1)
  • kesäkuu 2021 (13)
  • toukokuu 2021 (10)
  • huhtikuu 2021 (9)
  • maaliskuu 2021 (11)
  • helmikuu 2021 (10)
  • tammikuu 2021 (6)
  • joulukuu 2020 (9)
  • marraskuu 2020 (9)
  • lokakuu 2020 (9)
  • syyskuu 2020 (10)
  • elokuu 2020 (7)
  • kesäkuu 2020 (10)
  • toukokuu 2020 (11)
  • huhtikuu 2020 (14)
  • maaliskuu 2020 (13)
  • helmikuu 2020 (13)
  • tammikuu 2020 (7)
  • joulukuu 2019 (8)
  • marraskuu 2019 (9)
  • lokakuu 2019 (16)
  • syyskuu 2019 (15)
  • elokuu 2019 (11)
  • kesäkuu 2019 (2)
  • toukokuu 2019 (1)
  • huhtikuu 2019 (2)
  • maaliskuu 2019 (14)
  • helmikuu 2019 (10)
  • tammikuu 2019 (13)
  • joulukuu 2018 (2)
  • marraskuu 2018 (3)
  • lokakuu 2018 (6)
  • syyskuu 2018 (7)
  • elokuu 2018 (1)
  • kesäkuu 2018 (4)
  • toukokuu 2018 (3)
  • huhtikuu 2018 (2)
  • maaliskuu 2018 (5)
  • helmikuu 2018 (11)
  • tammikuu 2018 (1)
  • joulukuu 2017 (6)
  • marraskuu 2017 (10)
  • lokakuu 2017 (9)
  • syyskuu 2017 (11)
  • elokuu 2017 (4)
  • heinäkuu 2017 (2)
  • kesäkuu 2017 (7)
  • toukokuu 2017 (6)
  • huhtikuu 2017 (7)
  • maaliskuu 2017 (8)
  • helmikuu 2017 (8)
  • tammikuu 2017 (3)
  • joulukuu 2016 (8)
  • marraskuu 2016 (5)
  • lokakuu 2016 (10)
  • syyskuu 2016 (8)
  • elokuu 2016 (4)
  • kesäkuu 2016 (8)
  • toukokuu 2016 (5)
  • huhtikuu 2016 (9)
  • maaliskuu 2016 (6)
  • helmikuu 2016 (4)
  • tammikuu 2016 (1)
  • joulukuu 2015 (5)
  • marraskuu 2015 (9)
  • lokakuu 2015 (8)
  • syyskuu 2015 (15)
  • elokuu 2015 (8)
  • heinäkuu 2015 (4)
  • kesäkuu 2015 (14)
  • toukokuu 2015 (12)
  • huhtikuu 2015 (11)
  • maaliskuu 2015 (17)
  • helmikuu 2015 (16)
  • tammikuu 2015 (12)
  • joulukuu 2014 (7)
  • marraskuu 2014 (8)
  • lokakuu 2014 (6)
  • syyskuu 2014 (3)
  • elokuu 2014 (4)
  • heinäkuu 2014 (2)
  • kesäkuu 2014 (3)

Kategoriat

  • Blogilta (373)
  • Kolumnit (400)
  • Linkit (7)
  • Merja mediassa (4)
  • Mielipidekirjoitus (1)
  • Puheet (38)
  • Tiedotteet (88)
  • Videot (20)