Logo
  • Merja
  • Arvot
  • Kirjoitukset
  • Eduskunnassa 2011-2023
  • Kuvat
  • Saadut tunnustuspalkinnot
  • Yhteystiedot
www.sdp.fi
Copyright, 2014
7.1.2019
Merja Mäkisalo-Ropponen
Blogilta
0

Liikenneinfraan panostaminen on Itä-Suomen menestymisen edellytys!

EdellinenSeuraava

Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n (SKAL) Itä-Suomen hallitus kävi marraskuun lopussa tapaamassa Savo-Karjalan kansanedustajia ja kertomassa tiestön kunnosta ja kuljetusyritysten näkemyksistä ammatinharjoittamisesta. Yrittäjien pääviesti oli selkeä: Tieverkon ongelmat hidastavat kuljetuksia ja kuormittavat ammattilaisia.

Suurin osa yrittäjistä oli sitä mieltä, että tieverkon kunto on heikentynyt viimeisen 10 vuoden aikana kaikissa tieluokissa, eniten kantateillä 40 – 99 ja seututeillä 100 – 999. Lähes kaikki (96 %) vastanneet olivat sitä mieltä, että teiden päällysteet ovat päässeet rapistumaan ja 79 % kertoi, että talvihoidon taso on romahtanut. Yli puolet vastanneista oli sitä mieltä, ettei tiestö kestä nykyisiä kokonaispainoja, eikä tiestön kunto vastaa kasvaneen liikennemäärän tarpeita.

93 prosenttia yrittäjistä arvioi, että kuljetustehtävät ovat hidastuneet tai viivästyneet. 60 prosenttia koki, että työn kuormittavuus on lisääntynyt ja 53 prosenttia, että kuljetusten kannattavuus on heikentynyt.

Käytännössä palvelutason heikennykset näkyvät muun muassa seuraavasti:

– joudutaan lisäämään päällystevauriomerkein varoitettuja tiejaksoja
– joudutaan laskemaan nopeusrajoituksia pysyvästi tai talviajalle
– joudutaan muuttamaan huonokuntoisia päällystettyjä teitä sorateiksi
– osalle tiestöä ei voida taata talvihoidon laatuvaatimusten toteutumista
– paineet asettaa painorajoituksia yhdystieverkolle kasvavat
– kuljetusmatkat hidastuvat ja/tai pidentyvät
– tienkäyttäjiltä edellytetään liikennekäyttäytymisessä aikaisempaa parempaa ennakointia ja ajokokemusta, jotta turvallinen liikkuminen on mahdollista.

Valtion väylillä korjausvelan suuruudeksi on laskettu 2,5 miljardia euroa. Korjaustarpeet ovat kertyneet moninkertaisiksi suhteessa resursseihin ja tämä tarkoittaa, että väylät rapistuvat käsiin. Tämän hallituskauden aikana väylien korjausvelka kasvoi 100 miljoonaa euroa vuodessa. Ensi vuoden talousarvio ei korjaa tilannetta lainkaan. Jos halutaan toteuttaa yhteiskunnallisesti tärkeitä liikenneinfrakorjauksia ja -investointeja, väylänpidon rahoitukseen tarvitaan pysyvä tasokorotus. SKAL:n eduskuntavaaliteemana onkin ”Tiet kuntoon”. Tämä tarkoittaa miljardin lisäystä rahoitukseen: 300 miljoonaa korjausvelkaan, 300 miljoonaa perustienpitoon ja 400 miljoonaa tieinvestointeihin.

Seuraava hallitus on kovan paikan edessä. Jos halutaan pitää koko Suomi elinvoimaisena, tieinfran korjaukseen ja investointeihin on panostettava huomattavasti nykyistä enemmän. Erityisen tärkeää tämä on Itä-Suomen kilpailukyvyn kannalta!

Merja Mäkisalo-Ropponen
kansanedustaja (sd)

Jaa Sosiaalisessa Mediassa
Merja Mäkisalo-Ropponen

Kirjoittaja Merja Mäkisalo-Ropponen

Jätä kommentti Peruuta vastaus

Tervetuloa

Merja Facebookissa    Merja Twitterissä

Tavattavissa

kesäkuu 2025
matiketopelasu
       1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30       
« touko   heinä »
Twiitit @merjamakisalo

Viimeisimmät artikkelit

  • Puheeni hyvinvointialueen valtuustossa 4.5.2025 5.6.2025
  • Kulttuuri, taide ja omannäköinen tekeminen 30.5.2025
  • Hyvää kansainvälistä Sairaanhoitajien päivää 12.5.2025 (lyhennelmä puheenvuorostani ”Tää polku vie sut mihin vaan – Sairaanhoitajan monet mahdollisuudet” – webinaarissa) 13.5.2025
  • Poliittinen tilannekatsaus: Savo-Karjalan Demarinaiset 27.4.2025 29.4.2025
  • Puheeni Mielen hyvinvointia kaikille – kampanjan avajaisissa Joensuun torilla 26.4.2025 27.4.2025

Arkistot

  • kesäkuu 2025 (1)
  • toukokuu 2025 (2)
  • huhtikuu 2025 (2)
  • maaliskuu 2025 (4)
  • helmikuu 2025 (2)
  • tammikuu 2025 (2)
  • joulukuu 2024 (5)
  • marraskuu 2024 (3)
  • lokakuu 2024 (6)
  • syyskuu 2024 (3)
  • elokuu 2024 (3)
  • kesäkuu 2024 (3)
  • toukokuu 2024 (6)
  • huhtikuu 2024 (4)
  • maaliskuu 2024 (4)
  • helmikuu 2024 (2)
  • tammikuu 2024 (1)
  • joulukuu 2023 (3)
  • marraskuu 2023 (6)
  • lokakuu 2023 (6)
  • syyskuu 2023 (5)
  • elokuu 2023 (2)
  • heinäkuu 2023 (2)
  • kesäkuu 2023 (4)
  • toukokuu 2023 (8)
  • maaliskuu 2023 (10)
  • helmikuu 2023 (15)
  • tammikuu 2023 (9)
  • joulukuu 2022 (8)
  • marraskuu 2022 (14)
  • lokakuu 2022 (15)
  • syyskuu 2022 (13)
  • elokuu 2022 (10)
  • heinäkuu 2022 (2)
  • kesäkuu 2022 (18)
  • toukokuu 2022 (13)
  • huhtikuu 2022 (8)
  • maaliskuu 2022 (13)
  • helmikuu 2022 (10)
  • tammikuu 2022 (6)
  • joulukuu 2021 (7)
  • marraskuu 2021 (8)
  • lokakuu 2021 (12)
  • syyskuu 2021 (13)
  • elokuu 2021 (5)
  • heinäkuu 2021 (1)
  • kesäkuu 2021 (13)
  • toukokuu 2021 (10)
  • huhtikuu 2021 (9)
  • maaliskuu 2021 (11)
  • helmikuu 2021 (10)
  • tammikuu 2021 (6)
  • joulukuu 2020 (9)
  • marraskuu 2020 (9)
  • lokakuu 2020 (9)
  • syyskuu 2020 (10)
  • elokuu 2020 (7)
  • kesäkuu 2020 (10)
  • toukokuu 2020 (11)
  • huhtikuu 2020 (14)
  • maaliskuu 2020 (13)
  • helmikuu 2020 (13)
  • tammikuu 2020 (7)
  • joulukuu 2019 (8)
  • marraskuu 2019 (9)
  • lokakuu 2019 (16)
  • syyskuu 2019 (15)
  • elokuu 2019 (11)
  • kesäkuu 2019 (2)
  • toukokuu 2019 (1)
  • huhtikuu 2019 (2)
  • maaliskuu 2019 (14)
  • helmikuu 2019 (10)
  • tammikuu 2019 (13)
  • joulukuu 2018 (2)
  • marraskuu 2018 (3)
  • lokakuu 2018 (6)
  • syyskuu 2018 (7)
  • elokuu 2018 (1)
  • kesäkuu 2018 (4)
  • toukokuu 2018 (3)
  • huhtikuu 2018 (2)
  • maaliskuu 2018 (5)
  • helmikuu 2018 (11)
  • tammikuu 2018 (1)
  • joulukuu 2017 (6)
  • marraskuu 2017 (10)
  • lokakuu 2017 (9)
  • syyskuu 2017 (11)
  • elokuu 2017 (4)
  • heinäkuu 2017 (2)
  • kesäkuu 2017 (7)
  • toukokuu 2017 (6)
  • huhtikuu 2017 (7)
  • maaliskuu 2017 (8)
  • helmikuu 2017 (8)
  • tammikuu 2017 (3)
  • joulukuu 2016 (8)
  • marraskuu 2016 (5)
  • lokakuu 2016 (10)
  • syyskuu 2016 (8)
  • elokuu 2016 (4)
  • kesäkuu 2016 (8)
  • toukokuu 2016 (5)
  • huhtikuu 2016 (9)
  • maaliskuu 2016 (6)
  • helmikuu 2016 (4)
  • tammikuu 2016 (1)
  • joulukuu 2015 (5)
  • marraskuu 2015 (9)
  • lokakuu 2015 (8)
  • syyskuu 2015 (15)
  • elokuu 2015 (8)
  • heinäkuu 2015 (4)
  • kesäkuu 2015 (14)
  • toukokuu 2015 (12)
  • huhtikuu 2015 (11)
  • maaliskuu 2015 (17)
  • helmikuu 2015 (16)
  • tammikuu 2015 (12)
  • joulukuu 2014 (7)
  • marraskuu 2014 (8)
  • lokakuu 2014 (6)
  • syyskuu 2014 (3)
  • elokuu 2014 (4)
  • heinäkuu 2014 (2)
  • kesäkuu 2014 (3)

Kategoriat

  • Blogilta (373)
  • Kolumnit (400)
  • Linkit (7)
  • Merja mediassa (4)
  • Mielipidekirjoitus (1)
  • Puheet (38)
  • Tiedotteet (88)
  • Videot (20)